Adi's Blog

Cel mai genial blog

Toate femeile sunt betze vopsite

Posted by Adi pe Decembrie 24, 2012

…zicea un prea-misogin fost coleg, pe care l-am intalnit recent. In sinea lui, sunt convins ca vroia sa zica curve, dar compania in care se afla ar fi fost scandalizata de excesul de franchete. Si nici nu ar fi avut tocmai legatura cu ceea ce vreau eu sa zic aici.

Se referea, desigur, la gagicile bune cu poze pe facebook ca se cosmetizeaza atat de mult, incat in realitate ar fi de nerecunoscut. Acest lucru este cat se poate de evident, insa voi incerca sa ilustrez care sunt implicatiile profunde ale aceastei situatii!

Facebook este cel mai celebru serviciu de socializare virtuala. Socializarea in general reclama anumite calitati psihologice, cum ar fi comunicarea, si fizice (cum ar fi prezenta:>, respectiv, in cazul de fata, posesia unei conexiuni la Internet), generic numite sociabilitate.

Oamenii de pe strada, scoala, diverse institutii nu ii putem usor numi un grup. Fiecare are propriul motiv pt care se afla laolalta cu ceilalti. A fi pe strada (ma refer la un spatiu foarte generic), spre exemplu, nu necesita calitati deosebite, altele decat in principiu capacitatea de a se deplasa. Insa motivele pt a fi intr-un spatiu mult mai bine definit sunt automat mult mai specifice.

Fb este utilizat pt relaxare, tinerea legaturii cu cunostinte, discutii organizate, dar si pt barfa, jocuri, stiri etc. Nu este utilizat pt afaceri, educatie, sport, arta, stiinta, spiritualitate etc. (am sa banuiesc ca ma refer la marea majoritate a utilizatorilor). Ceea ce vreau sa sugerez este ca facebook se adreseaza unui anumit gen de activitati si, ca urmare, unui anumit gen de oameni care practica activitatile respective.

Facebook uzeaza in principal de poze si posturi pentru atingerea acestor obiective. Este evident ca nu ne asteptam sa vedem pe fb poze cu oameni participand la servicii religioase (inmormantari, lol)… sau care sa comenteze ce reusit a fost fost concertul filarmonicii. Analog, f rar ne asteptam sa intalnim laturile profesionale… sau orice tine de prea multa sobrietate, desigur, sau sensibilitate, intimitate samd.

In fond, simplul fapt ca fb se preteaza timpului liber si relaxarii indica incompatibilitatea cu lucruri f serioase. Totusi, spre deosebire de iesitul la picnick, film, cumparaturi, disco (si alte medii clasice de socializare)… pe fb oamenii interactioneaza cu totul altfel… mai precis la gramada🙂

Anume, faptul ca ai pus o poza de la mall, de la mare, de la pizza… constituie un item de interactiune mult mai amplu (gen broadcast) decat interactiunea strict cu persoanele cu care ai participat la evenimentul real in cauza (uneori tete-a-tete). Toata lumea se uita, comenteaza, da like, share, la poza sau postarea respectiva… chiar daca nu au participat la evenimentul respectiv. Tag de obicei nu :>

Asta este, desigur, un lucru bun, pt ca putem spori socializarea, cantitativ si calitativ. Insa are si un efect mai pervers. Pe de o parte, cand cineva ajunge pt prima data pe un profil, o sa vada intai contentul respectiv, in functie de aceste materiale ajungand sa isi intocmeasca prima opinie despre persoana reala din spatele profilului.

Daca eu am pus multe poze de la Paris, cineva care nu ma cunoaste o sa creada probabil ca sunt pasionat de calatorii (eventual destul de bogat)… sau de arta. Desi motivul real pt care am pus eu pozele respective este ca sunt reusite (si ca mi-e lene sa fac altele… si de fapt nici nu ma intereseaza sa pun poze p fb).

Pe de alta parte, si pt cineva (A) care cunoaste deja o persoana (B), cu cat ponderea interactiunii virtuale dintre A si B creste in detrimentul celei clasice… cu atat A consuma mai mult content facebook al lui B, care astfel (in marea majoritate a cazurilor inconstient) il manipuleaza pe A spre a ajunge sa creada ca plimbarile prin oras, pe terase, plaja etc. sunt mult mai definitorii pt B decat sunt in realitate!

A habar n-are cu ce se ocupa sau ce e in mintea lui B, insa implicit asuma ca ceea ce `vede` (via facebook) e semnificativ. Desigur ca e relativ semnificativ, din perspectiva lui, comparativ cu ceea ce nu stie despre B. Dar nu are cum sa stie CAT de semnificativ este pt B. Fostii mei colegi de liceu probabil se vor gandi ca am devenit innebunit dupa excursii. Si cu siguranta ca nu vor avea habar ce carti citesc… sau ce scriu :>

Ajungand la gagicile bune… evident ca, dupa acelasi principiu, acestea vor posta o gramada de content, deliberat care sa le puna in evidenta calitatile…  Cu cat mai mult material, cu atat mai multa interactiune (virtuala). Cu cat mai multa interactiune (via fb), cu atat mai mare ponderea acesteia in dauna celei clasice. In consecinta, constructia unei imagini publice bazata pe aceasta interactionare.

Este perfect natural: `gagica buna` nu inseamna excelenta intelectuala, talent artistic, spiritualitate. Inseamna fotogenie (tzatze si craci). Iar fotogenia nu e in laborator, la biblioteca sau teatru (nu neaparat deoarece nu e lumina suficienta:>), ci e in aer liber, si desigur in spatiile mondene special amenajate in acest sens, cum sunt cluburile.

Asta nu inseamna ca o tipa frumoasa nu poate fi si desteapta totodata. Ceea ce argumentez eu este ca, in ochii facebookistilor, aceasta va parea doar frumoasa. Dimpotriva, e mult mai de asteptat ca o tipa si frumoasa si desteapta sa nu abunde in a publica content pe facebook (cu cat mai putin material, cu atat mai putine interactiuni). Ceea ce, iarasi, nu inseamna ca nu exista tipe frumoase si destepte… ci doar ca e f putin probabil sa le intalnim pe Facebook!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: